حملو نقل ثانویه از جنگل به یارد کارخانه، از مؤلفههای اساسی هزینه در تولید چوب در مناطق مختلف جهان است. کوچکترین افزایش بازدهی، بهطور معنیداری هزینهها را کاهش میدهد. با بهینهسازی و انتخاب مسیرهای مناسب در عملیات حمل چوب از مراکز تولید، یعنی طرحهای جنگلداری به کارخانههای صنایع چوب و کاغذ، میتوان ضمن کاهش هزینهها، بازده تولید و ارزش افزوده فراوردهها را نیز افزایش داد. هدف از این تحقیق، یافتن مسیرهای مناسب حمل چوب توسط مجریان طرحهای جنگلداری بهسمت کارخانهها و واحدهای صنایع چوب و کاغذ و حداقلسازی هزینههای حملونقل ثانویه است. بهمنظور تعیین هزینههای حملونقل ثانویه، در مجموع 46 طرح جنگلداری واقع در چهار ادارة کل گلستان، ساری، نوشهر و گیلان و 38 کارخانة صنایع چوب و کاغذ با استفاده از نرمافزار NETWORK 2000 بررسی شد. نتایج نشان داد که با فرض اینکه هر طرح جنگلداری بتواند به هر کدام از صنایع چوب و کاغذ، چوب حمل کند، در مجموع 1682 مسیر برای حملونقل چوب وجود خواهد داشت که کمترین هزینه، 1600ریال بر مترمکعب و بیشترین هزینه، 633600 ریال بر مترمکعب است. با استفاده از نرمافزار NETWORK 2000، 353 مسیر از بین 1682 مسیر، بهعنوان مسیرهای بهینه (کمترین هزینة حملونقل) معرفی شد. نرمافزار برای هر طرح جنگلداری هشت مسیر تعیین کرده است که هر مسیر، به یکی از کارخانههای موجود در هشت صنعت فعال در صنایع چوب وکاغذ ختم میشود یعنی بهکمک نرمافزار هر طرح جنگلداری میتواند یکی از کارخانههای موجود در هشت صنعت فراوردههای چوبی را انتخاب کند. در نهایت با داشتن هزینههای کل برای هر یک از این هشت مسیر، تنها یک مسیر به عنوان بهترین مسیر انتخاب میشود.